Begroting 2021

Dienstverlening en organisatie

Wat willen we bereiken? Wat gaan we daarvoor doen?

Wat willen we bereiken? Wat gaan we daarvoor doen?

Hieronder geven we inzicht in de doelen die we willen halen. Per doelstelling geven we aan wat we daarvoor gaan doen in 2021.

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Taakveld

Dienstverlening

Wij hebben een sterke relatie met inwoners gericht op interactie en samenwerking.

We werken elke dag aan een goede dienstverlening.

0.2

Onze dienstverlening richten we op de verwachte vraag van de inwoners. Gebaseerd op analyses van de vraag uit het verleden en de ontwikkelingen in de toekomst. We bieden bijvoorbeeld meer producten digitaal aan.

0.2

Samen met inwoners en medewerkers ontwikkelen we snelformules voor de omgevingswet zodat de inwoners duidelijkheid en zekerheid hebben over het proces en de kwaliteit van onze dienstverlening.   

0.2

We vragen aan inwoners en medewerkers zoveel mogelijk digitaal feedback op onze processen en gebruiken dit om onze klantgerichtheid te verbeteren. We communiceren daarover.

0.2

Organisatie

Een organisatie die in haar kracht staat en van daaruit aansluit op de ontwikkelingen in de veranderende samenleving.

We zijn in ontwikkeling naar een organisatie in balans waar medewerkers graag werken.

0.4

We versterken onze basis verder binnen de financiële mogelijkheden, zoals die door uw raad beschikbaar worden gesteld.

0.4

We werken aan een flexibele en toekomstgerichte organisatie. Dit doen we door verdergaande informatisering, digitalisering en het investeren in vaardigheden voor de toekomst.

0.4

De nieuwe omgevingswet is per 1-1-2022 van kracht. We ronden de voorbereidingen voor de implementatie hiervan af.

0.4

We werken steeds meer samen met een integrale en gebiedsgerichte blik.

0.4

We zetten stappen naar een professionele beheerorganisatie van onze informatievoorziening zodat we beter in control van onze informatie(systemen) zijn.

0.4

Regionaal is in het kader van het Pact 7.1 afgesproken om samen maatschappelijke vraagstukken op te pakken en de regio te versterken. In het verlengde hiervan is voor het informatiemanagement een strategische agenda opgesteld.

0.4

Voor onze regionale samenwerking gebruiken we resultaten van landelijke initiatieven als Samen Organiseren, Common Ground en concrete innovaties binnen de overheid. Waar we kansen zien en capaciteit beschikbaar is doen we actief mee aan innovaties en projecten.  

0.1

Wij zijn een organisatie die continu verbetert, verspillingen wegneemt, verantwoordelijkheid neemt en samenwerkt.

We ontwikkelen onze organisatie door met een integrale aanpak en langs de volgende lijnen:

  • Dienstverlening
  • Informatie & Digitalisering
  • Organisatie
    • Capaciteit en competenties
    • Cultuur
    • Structuur
    • Huisvesting

0.4

We zijn voortdurend alert op verbetermogelijkheden en voeren deze door. Hiervoor kiezen wij, waar nodig, een projectmatige aanpak. Denk aan procesverbeteringen binnen verschillende vakapplicaties en het centrale zaaksysteem.

0.4

We verbeteren het programmatisch en projectmatig werken.

0.4

We bieden nieuwe en bestaande medewerkers een lean-training aan. Deze wordt gegeven door eigen lean-adviseurs.

0.4

We bieden trainingen aan ten behoeve van de implementatie van de omgevingswet.

0.4

Huishoudboekje

Wij zijn een financieel sterke, gezonde en betaalbare gemeente.

Ons begrotingssaldo is structureel in evenwicht. De financiële keuzes die uw raad maakt, zijn realistisch opgenomen.

0.8

De belastingopbrengsten bewegen mee met wettelijke taken, (politieke) ambities en keuzes.

0.8

We streven er naar dat binnen 10 jaar ons weerstandsvermogen ligt tussen de 1,0 en 1,4. Zo kunnen wij de financiële risico’s opvangen.

0.8

Thema's:

Leefbaarheid

Wij zijn een bereikbare, veilige en gastvrije gemeente.

We werken elke dag aan een goede dienstverlening.

6.1

Participatie

Wij staan in contact met onze inwoners.

We gaan verder met de vervolgstappen zoals benoemd bij de vaststelling van het stappenplan participatie.

6.1

Wij gaan verder met het structureel inbedden van de vastgestelde leidraad participatie in onze werkprocessen.

6.1

We bekwamen ons verder in onze participatievaardigheden en bereiden ons daarmee ook voor op de Omgevingswet.

6.1

We optimaliseren en versterken de digitale participatie met het digitale platform samen.medemblik.nl.

6.1

Wij evalueren samen met betrokkenen een aantal participatietrajecten en het stappenplan. De leerpunten worden meegenomen in de actualisatie van het stappenplan.

6.1

Zo mogelijk ondersteunen we inwoners bij hun initiatieven.

6.1

Duurzaamheid

Wij zijn een duurzame organisatie.

We vergroten de duurzaamheidsbewustwording van onze medewerkers en onderzoeken hoe we dit faciliteren.

0.4

Waar mogelijk nemen we de verduurzaming mee in de verbouwplannen van ons gemeentehuis.

7.4

Samenwerking

Wij werken samen met partners om onze gemeenschappelijke doelen te bereiken.

We geven regionaal uitvoering aan de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma Pact van Westfriesland. We werken daarin o.a. samen met het bedrijfsleven, het maatschappelijk middenveld, onderwijs- en zorginstellingen.

0.1

We organiseren samen met de andere Westfriese gemeenten het VNG-congres 2021.

0.1

We ontwikkelen de regionale website www.regiowestfriesland.nl.

div

Wij hebben grip op samenwerkingsverbanden.

In Noord-Holland Noord werken gemeenten en gemeenschappelijke regelingen samen om de informatievoorziening door gemeenschappelijke regelingen te verbeteren:

  • Samen met de Regietafel Noord-Holland Noord verbeteren we het proces kaderbrief, begroting en jaarrekening. We stemmen de P&C cyclus gemeenschappelijke regelingen zoveel mogelijk op elkaar af.
  • We pakken zoveel mogelijk de acties die nodig zijn door de geplande wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen regionaal op.
  • We evalueren de notitie governance/vastgestelde risicoprofielen.
  • We starten met de evaluatie van de ‘Notitie verbonden partijen’.

0.1

Deze pagina is gebouwd op 12/11/2020 15:38:42 met de export van 12/11/2020 15:33:30